پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی از روی فرش

پاک کردن لکه ادار حیوانات از روی فرش

پاک کردن لکه ادرار حیوانات از روی فرش: کابوسی برای فرش‌ها!

آیا تا به حال با لکه ادرار سگ یا گربه خود روی فرش مواجه شده‌اید؟ لکه‌ای که علاوه بر ظاهر ناخوشایند، بوی نامطبوعی نیز به همراه دارد و می‌تواند آرامش خانه شما را برهم زند. پاک کردن این لکه‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، چرا که ادرار حیوانات حاوی مواد شیمیایی و اسیدی است که به الیاف فرش نفوذ کرده و به مرور زمان باعث پوسیدگی و تغییر رنگ آن می‌شود.
اما نگران نباشید! در این مقاله به شما راهکارهای ساده و موثری برای پاک کردن لکه ادرار حیوانات از روی فرش ارائه خواهیم داد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به فرش‌های خود جانی دوباره ببخشید و از شر بوی نامطبوع ادرار خلاص شوید.

مواد مورد نیاز جهت پاک سازی

اگر سگ یا گربه در خانه دارید پیشنهاد می شود وسایل زیر را در دسترس داشته باشید تا در شرایط اورژانسی ادار حیوانات خانگی خود را از روی فرش پاک کنید:

  • حوله سفید و تمیز
  • آب اکسیژنه ۳ درصد
  • مایع ظرفشویی
  • جوش شیرین
  • شامپو فرش
  • سرکه سفید
  • اسپری کننده

 پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی

اولین قدم، عمل سریع است.قبل از اینکه لکه ادار سگ و یا گربه از روی فرش روی سطح فرش خشک شود، حوله تمیز را به آرامی روی سطح مورد نظر فشار دهید تا کثیفی درحد امکان جذب حوله شود. اگر از محل دقیق لکه اطلاع ندارید یا در طول روز پیدا کردن آن برای شما دشوار است، چراغ ها را خاموش کنید. در این صورت یافتن لکه برایتان آسان تر می شود. همچنین لازم است بدانید که این لکه‌ها، اگر در معرض نور فرابنفش قرار بگیرند، به سرعت نمایان میشوند! پس اگر احیانا یک لامپ ماوراء‌بنفش در دسترس دارید از آن برای پیدا کردن محل لکه‌ها استفاده کنید.

سرکه و جوش شیرین

پاک کردن لکه ادار حیوانات از روی فرش با سرکه

ابتدا  ۱٫۵ فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه مخلوط کنید. سپس محلول را برروی سطح لکه اسپری کنید. حال نوبت آن است که لکه  ادارا را تا جایی که می‌توانید با یک پارچه پاک کنید. پس از آن سطح لکه را با ریختن یا اسپری کردن سرکه روی آن بپوشانید. اجازه دهید سرکه به مدت ۵ دقیقه روی سطح لکه باقی بماند. توجه داشته باشید که ممکن است بعد از این عمل فرش شما بوی سرکه بدهد اما این بو خیلی سریع از بین می‌رود. در واقع سرکه بوی بد ادار را از بین می‌برد. مقداری جوش شیرین بر روی محل بریزید و اجازه دهید یک شب بماند تا بوی ادار به صورت کامل جذب شود. در نهایت جوش شیرین را با جاروبرقی جمع کنید تا لکه به صورت کامل از بین برود.

حتما بخوانید:  بهترین روش های شستشوی تابلو فرش دستباف

پراکسید هیدروژن، مایع ظرفشویی و سرکه

پاک کردن لکه ادار حیوانات از روی فرش با سرکه

ابتدا مقدار ¾ قاشقِ چایخوریِ مایع ظرفشویی را را با ۲ پیمانه آب سرد مخلوط کنید و محلول بدست آمده را روی لکه بریزید. پس از گذشت ۲ دقیقه، با حوله سفید لکه را پاک کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا حوله دیگر قابلیت پاک کردن لکه را نداشته باشد.محدوده را با اب شست وشو داده و با حوله آن را بسایید. این مرحله، بسته به شدت لکه، نیاز به تکرارِ چندباره دارد. سطح را به حجم زیادی از سرکه آغشته کنید و اجازه دهید سرکه محدوده را کاملا خیس کند.

نکته: آب اکسیژنه را با سرکه مخلوط نکنید! مخلوط این دو ماده اسیدی به نام « پراستیک اسید» میسازد که خورنده است و میتواند به شما آسیب برساند. راه حل بی خطر، این است که تا خشک شدن آب اکسیژنه صبر کنید و سپس سرکه را اضافه کنید.  بعد از اینکه سرکه خشک شد، آب اکسیژنه را تا زمانی که لکه کاملا خیس شود، به سطح اسپری کنید. صبر کنید تا محدوده خشک شود.

شامپو فرش و پاک کننده های آنزیمی

ابتدا با استفاده از یک دستمال خشک، سطح ادرار موجود را خشک کنید. این کار باعث جلوگیری از نفوذ عمیق‌تر لکه به فرش می‌شود. سپس از از شامپو فرش مورد نظر استفاده می‌کنید. پیشنهاد می شود به دقت دستورالعمل تهیه شامپو فرش را به دقت مطالعه مطمئن شوید که برای فرش شما مناسب است. محلول تمیزکننده را به لطفی روی لکه ادرار بریزید و با استفاده از یک پارچه نرم یا اسفنج تمیز، با حرکات دایره‌ای لطیف، لکه را تمیز کنید.

حتما بخوانید:  پاک کردن پرز فرش ماشینی

از فشار زیاد خودداری کنید تا جلوی آسیب به فرش را بگیرید.با یک پارچه خشک دیگر، بخش تمیز شده را خشک کنید. از فشار بیش از حد جلوگیری کنید و به آرامی فشار دهید تا آب جذب شود. اگر لکه هنوز باقی مانده است، می‌توانید از روش بالا تکرار کنید در نهایت، فرش را به طور کامل خشک کنید. برای این کار می‌توانید از فن‌های خشک کننده یا بادگیر استفاده کنید، و یا به طبیعی خشک کنید اما حتماً از قرار دادن فرش در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید تا از خشک شدن ناهمگن و از بین بردن رنگ فرش جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله بهترین و موثرترین راه های پاک کردن لکه ادار حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه ارائه شد.  همان طور که مشاهده کردید اکثر روش ها با استفاده از وسایل ساده خانگی قابل اجرا هستند اما باید توجه داشت که بسیاری از فرش ها دارای الیاف بسیار حساسی هستند که ممکن است در اثر ادار حیوانات یا بعضی از پاک کننده های آنریمی به سرعت از بین بروند. پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت این موضوع اگر مهارت کامل برای پاک سازی شستشوی فرش خود را ندارید از یک کارخانه قالیشویی راهنمایی لازم را کسب کنید

۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *