بهترین روش جارو برقی کشیدن انواع فرش

جارو زدن فرش


یکی از مهمترین لوازمی که در همه منازل وجود دارند فرش ها هستند. فرش ها علاوه بر این که به منظور راحتی مورد استفاده قرار می گیرند از نظر زیبایی نیز در منزل اهمیت دارند.فرش یک کالای ارزشمندی است که نیازمند محافظت است اگر از فرش حفاظت نشود عمر آن کاهش پیدا می کند و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند.
از مهمترین روش هایی که به منظور حفاظت از فرش باید انجام بپذیرد جارو زدن صحیح فرش است. جاروبرقی کشیدن صحیح فرش با افزایش طول عمر آن رابطه مستقیمی با هم دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی اصول جاروبرقی کشیدن فرش ها بپردازیم تا با انجام صحیح این کار، بتوانید به عمر و زیبایی فرش های خود بیفزایید و به نظافت فرش خود بپردازید.

اهمیت استفاده صحیح از جاروبرقی

همان طور که اشاره شد نحوه استفاده صحیح جاروبرقی برای پاکیزگی فرش از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت استفاده ناصحیح از آن میتواند آسیب جدی به فرش شما بزند و در طولانی مدت باعث از بین رفتن کامل الیاف آن شود. جاروبرقی کشیدن به طور منظم، گرد و غبار و آلودگی ها را از سطح فرش ها پاک می کند و از بروز مشکلات تنفسی و آلرژی جلوگیری می کند.ذرات گرد و غبار مانند ذرات ریز شن و ماسه در بین الیاف فرش عمل ساینده را انجام می دهند و به مرور زمان باعث پوسیدگی و از بین رفتن الیاف فرش می شوند. جاروبرقی کشیدن منظم از این اتفاق جلوگیری می کند.

انتخاب جاروبرقی مناسب

بهترین روش جارو برقی کشیدن انواع فرش

نوع فرش یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب جاروبرقی مناسب است. جاروبرقی را انتخاب کنید که قدرت مکش کافی برای تمیز کردن فرش ها را داشته باشد.
برای نظافت فرش های ظریف و ابریشمی باید از جاروبرقی با برس نرم استفاده کنید تا از آسیب دیدن الیاف فرش جلوگیری شود.مکش جاروبرقی را در حالت کم تنظیم کنید تا فرش به جاروبرقی نچسبد و پاره نشود.برای تمیز کردن لکه ها و آلودگی های فرش های ظریف نیزپیشنهاد می شود  از سری مخصوص لکه پاک کن جاروبرقی استفاده کنید.
اما برای جاروزدن  فرش های ضخیم و پرزدار به جاروبرقی با قدرت مکش بالا نیاز دارید تا بتواند به عمق الیاف فرش نفوذ کند و آلودگی ها را به طور کامل پاک کند. برای نظافت صحیح این نوع فرش ها نیاز به استفاده از برس مخصوص فرش های ضخیم است تا به تمیز شدن بهتر فرش کمک کند.
در نهایت برای فرش های ماشینی استفاده از برس معمولی یا گردان را پیشنهاد می دهیم سعکی کنید هنگام جارو زدن فرش های ماشینی قدرت مکش جاروبرقی را در حالت متوسط یا بالا تنظیم کنید تا گرد و غبار و آلودگی ها از سطح فرشبه خوبی پاک شود.

حتما بخوانید:  چگونه لکه زردچوبه را از روی فرش پاک کنیم؟

جاروبرقی کشیدن در جهت خواب فرش

جارو زدن در جهت خواب فرش یکی از مهم ترین نکات در تمیز کردن و نگهداری از فرش ها است. خواب فرش به جهت قرار گرفتن تار و پودهای فرش بر روی یکدیگر گفته می شود. اگر جاروبرقی را در خلاف جهت خواب فرش حرکت دهید، به الیاف فرش فشار وارد و باعث خم شدن و شکستگی الیاف فرش می شود و  به مرور زمان فرش آسیب می بیند. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه خواب فرش را تشخیص دهیم؟

پرز فرش

دست کشیدن بر روی فرش

اگر فرش شما طرح دار است، ممکن است تشخیص خواب فرش کمی دشوارتر باشد. در این حالت، می توانید از یکی از روش های پایین برای تشخیص خواب فرش در قسمت های بدون طرح استفاده کنید.

  • دست خود را به آرامی بر روی سطح فرش بکشید.
  • اگر دست شما به راحتی بر روی فرش حرکت می کند، جهت خواب فرش در همان جهت است.
  • اما اگر دست شما به سختی بر روی فرش حرکت می کند، جهت خواب فرش در خلاف جهت حرکت دست شما است.

مشاهده پرزهای فرش

مشاهده پرزهای فرش یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص خواب فرش است. برای این کار ابتدا فرش را در محلی با نور کافی قرار دهید. نور طبیعی خورشید یا نور لامپ های قوی می تواند به شما در مشاهده بهتر پرزهای فرش کمک کند. سپس به پرزهای فرش نگاه کنید. پرزهای فرش به طور طبیعی در یک جهت خمیده هستند. این جهت، جهت خواب فرش را نشان می دهد.

حتما بخوانید:  محلول های خانگی تمیز کننده لکه قهوه از روی مبل

تعدا دفعات جاروبرقی کشیدن 

تعداد دفعات جاروبرقی کشیدن در هفته به عوامل مختلفی بستگی از جمله نوع فرش، میزان رفت و آمد، محل قرارگیری آن، وجود حیوانات خانگی و … دارد. با این حال به صورت معمول بهتراست ۲ تا ۳ بار در هفته سطح فرش را با جارو برقی تمیز کنید. اما اگر موارد زیر در مورد شما صدق می کند، ممکن است نیاز به جاروبرقی کشیدن بیشتر داشته باشید:

  • اگر فرش های شما پرزدار و ضخیم هستند: این نوع فرش ها بیشتر در معرض جذب گرد و غبار و آلودگی ها هستند، بنابراین باید بیشتر جاروبرقی کشیده شوند.
  • اگر در خانه شما حیوان خانگی وجود دارد: حیوانات خانگی مو و پوست خود را در محیط خانه پخش می کنند، بنابراین برای جلوگیری از تجمع مو و پوست حیوانات باید بیشتر جاروبرقی بکشید.
  • اگر در خانه شما افراد مبتلا به آلرژی یا بیماری های تنفسی وجود دارد: برای حفظ سلامتی این افراد، باید جاروبرقی کشیدن را به طور منظم و حداقل دو بار در هفته انجام دهید

مهم ترین نکات جاروبرقی کشیدن فرش

  • جاروبرقی را انتخاب کنید که قدرت مکش کافی برای تمیز کردن فرش ها را داشته باشد.
  • پیش از جاروبرقی کردن فرش از خالی بودن کیسه آن اطمینان حاصل کنید.
  • سعی کنید بهترین مکش جاروبرقی را متنساب با نوع فرش خود انتخاب کنید.
  • به صورت معمول بهتراست ۲ تا ۳ بار در هفته سطح فرش را با جارو برقی تمیز کنید.

نتیجه گیری

با رعایت این نکات می توانید فرش های خود را به طور صحیح جاروبرقی کشیده و به عمر و زیبایی آنها بیفزایید. امیدواریم این اطلاعات در انتخاب جاروبرقی مناسب برای انواع فرش به شما کمک کند. علاوه بر جاروبرقی کشیدن، می توانید از روش های دیگری مانند بخارشویی و شستشو نیز برای تمیز کردن فرش ها استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که شستشوی فرش ها باید به طور اصولی و توسط افراد متخصص انجام شود تا به فرش آسیب نرسد.

کارخانه قالیشویی محتشم کاشان با ارائه انواع مختلف خدمات قالیشویی گزینه ی مناسبی برای کمک به شما در این موضوع می باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *