انواع فرش های دستبافت ایرانی

کارخانه قالیشویی محتشم کاشان

انواع فرش های دستبافت ایرانی


فرش دستبافت ایرانی، هنری اصیل و دیرینه با قدمتی هزاران‌ساله است که از اعماق تاریخ و فرهنگ این سرزمین نشأت و به واسطه ظرافت، خلاقیت و ذوق هنری هنرمندان ایرانی، به عنوان یکی از نفیس‌ترین و ارزشمندترین محصولات هنری جهان شناخته می‌شود. تنوع طرح و رنگ در این فرش‌ها بی‌نظیر و مثال زدنی است، از طرح‌های اصیل و سنتی مانند شاه عباسی، بته جقه و اسلیمی تا طرح‌های مدرن و نوین، همگی در فرش‌های دستبافت ایرانی به چشم می‌آیند. در این مقاله، به معرفی انواع فرش‌های دستبافت ایرانی از نظر طرح، رنگ، جنس، ابعاد و مناطق تولید خواهیم پرداخت تا با دنیای شگفت‌انگیز و پر رمز و راز این هنر اصیل ایرانی آشنا شویم.

فرش دستبافت قم 

این فرش‌ها نام شهر مقدس قم واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب تهران نامگذاری شناخته می شود. در اینجا می‌توان مقبره شاه عباس (۱۶۲۸-۱۵۸۶)، حامی بزرگ فرش بافی را یافت. فرش دستبافت قم بسیار محکم گره خورده و شمع آن بیشتر از ابریشم است. حتی می‌توان فرشهای بسیار ریز و درشت پیدا کرد که در آن تار و پود شمع از ابریشم است. اگر شمع از پشم است، اغلب در جزئیات تزئینات ابریشمی وجود دارد. قم دارای تنوع بسیار زیادی از الگوهای، گل‌ها، مدال‌ها، سروها، باغ‌ها، صحنه‌های شکار، گلدان‌ها و پرندگان است. رنگ‌ها اغلب قهوه‌ای مایل به قرمز، آبی تیره، نارنجی یا صورتی هستند اما در جایی در فرش قم تقریبا همیشه فیروزه‌ای پیدا می‌کنید.

فرش دستبافت نائین

این فرش‌ها در شهر کوچک نائین ساخته می‌شوند که همواره از تولید پشم مرغوب برخوردار بوده است. فرش‌های نائین نیز به دلیل الگوهای زیبا و مشابه با اصفهان مشهور است. بسیاری از فرش‌ها دارای الگوهای گیاهان و حیوانات هستند، اما بیشتر آن‌ها دارای شاخه‌های در هم تنیده با گل‌های کوچک هستند. رنگ‌ها معمولاً ناحیه، عاج‌های نور یا سفید با شاخه‌هایی به رنگ آبی یا سبز هستند. گره‌های پشم و نخ‌های ابریشم اغلب برای تأکید بر الگوی دیده می‌شوند.

فرش دستبافت اصفهان

این فرش‌ها از پایتخت قدیمی پارس اصفهان آمده و احتمالاً اولین کسانی بودند که در غرب شناخته شدند. در زمان سلطنت شاه عباس، بسیاری از فرش‌ها به عنوان هدایای حاکمان کشورهای غربی فرستاده شدند. تابلو فرش‌های اصفهان و همچنین آن‌هایی که از نائین – دارای الگوهای گل و شاخه‌های در هم تنیده، اغلب با مدالون هستند، اما می‌توان صحنه‌های شکار و درخت زندگی را نیز یافت. در نجف‌آباد، نزدیک اصفهان، فرش‌های مشابه تولید می‌کنند، اما پس از آن تار از پنبه است.

حتما بخوانید:  راهکارهای خانگی برای رفع بوی نم فرش

فرش دستبافت تبریز

تبریز دومین شهر بزرگ ایران است که در شمال آن واقع شده است. فرش دستبافت تبریز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در اندازه‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. این الگوی می‌تواند گل، گلدان، درختان، صحنه‌های شکار یا مدال‌های اشک‌آور باشد. معروف‌ترین طرح «مهی» نام دارد. توده از پشم یا پشم / ابریشم است، در حالی که پنبه تار یا ابریشم. فرش‌های عتیقه از تبریز بسیار با ارزش است و فقط در موزه‌ها یا در مجموعه‌های اختصاصی خصوصی قابل یافت است.

فرش دستبافت کاشان

کاشان یک شهرک صنعتی شناخته شده ایران است و فرش‌های تولید شده در این منطقه نام خود را به خود اختصاص داده اند. دو نوع فرش کاشان وجود دارد. دسته اول از تارهای پنبه‌ای بدون پارچه و پشم‌های دوبل پنبه با استفاده از تکنیک گره فارسی و نوع دوم کاشان با استفاده از صفحات ابریشمی خالص و تارهای ابریشمی دوتایی استفاده می‌کند و از همان روش شناخته شده ترکی استفاده می‌کند. مهراب و مدالیون الگوهای متداول فرش کاشان است.

فرش قشقایی و فرش بختیاری

فرش  قشقایی

قشقایی یک شهر قبیله‌ای ایران است. بافت قشقایی با ساخت و ساز پشتی محکم و شمع کوتاه‌تر ظریف‌تر است. قشقایی قدیمی، معجزات مهارت‌های بافندگی و رنگ‌آمیزی است. اما جای تأسف دارد که قشقایی، مهمترین قبیله ترک در ایران، فقط از گره ترک استفاده می‌کند. فرش‌های قشقایی معمولاً با پشم گوسفند و بز بافته و از رنگ‌های طبیعی مانند قرمز، آبی، سبز و زرد استفاده می‌کنند. آن‌ها اغلب دارای طرح‌های هندسی هستند، مانند لوزی، ستاره و مثلث. این طرح‌ها اغلب نمادهای معنوی دارند. به عنوان مثال، لوزی نماد باروری و ستاره نماد محافظت است. فرش‌های قشقایی به دلیل کیفیت و زیبایی‌شان بسیار ارزشمند هستند. آن‌ها اغلب به عنوان کالای ارثی منتقل می‌شوند و می‌توانند در خانه‌ها و موزه‌ها در سراسر جهان یافت شوند.

حتما بخوانید:  بهترین روش های شستشوی تابلو فرش دستباف

فرش بختیاری

فرش‌های بختیاری معمولاً با پشم گوسفند و بز بافته و از رنگ‌های طبیعی مانند قرمز، آبی، سبز و زرد استفاده می‌کنند. آن‌ها اغلب دارای طرح‌های هندسی مانند لوزی، ستاره و مثلث هستند. این طرح‌ها اغلب نمادهای معنوی دارند. به عنوان مثال، لوزی نماد باروری و ستاره نماد محافظت است. فرش‌های بختیاری به دلیل کیفیت و زیبایی‌شان بسیار ارزشمند هستند. آن‌ها اغلب به عنوان کالای ارثی منتقل می‌شوند و می‌توانند در خانه‌ها و موزه‌ها در سراسر جهان یافت شوند.

فرش قفقازی

فرش‌های قفقازی به دلیل کیفیت و زیبایی‌شان بسیار ارزشمند هستند. آن‌ها اغلب به عنوان کالای ارثی منتقل می‌شوند و می‌توانند در خانه‌ها و موزه‌ها در سراسر جهان یافت شوند. سایه‌های طبیعی گرم و طراحی‌های قوی از ویژگی‌های مشترک این فرش‌ها است. در صورت استفاده از مبلمان مدرن یا عتیقه، آن‌ها ابعاد جدیدی از لوکس را به خانه‌ها می‌بخشند. اکثر فرش‌های شمع قفقازی دارای تار و پودهای پشمی هستند. انواع مختلفی از فرشهای شمع قفقازی مربوط به اماکنی چون کوبا، باکو، شیروان، کازاک، قره باغ و آذربایجان است.

فرش بلوچ 

این فرش ها  را عشایر بلوچی در منطقه خورسان (از شهر مشید ، افغانستان) می بافند. آن ها از حباب های افقی بدوی استفاده می کنند و بیشتر فرش های کوچک را می پوشند. این شمع اغلب پشم گوسفند است که به رنگ تیره یا آبی تیره رنگ می شود اما در موها نیز از موهای شتر در موهای قهوه ای و بژ و بز استفاده می شود. تار معمولاً پشم است ، مگر در مشق بلوچ که در آن از پنبه استفاده می شود. الگوی هندسی است.

تهیه و تنظیم: کارشناسان کارخانه قالیشویی محتشم کاشان، قدیمی ترین و بهترین قالیشویی در تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *