چگونه از بید زدگی فرش جلوگیری کنیم؟

بید فرش یک آفت است که بیشتر در فرش دستباف مرطوب و خیس ظاهر شده و ممکن است به فرش‌های شما آسیب جدی برساند. بید یک حشره بسیار خطرناک است که فقط به فرش های دستباف آسیب می زند و با خوردن الیاف آن می تواند آسیب های جدی به قالی های نفیس شما وارد کند .لاروهای بید از کراتین موجود در پشم و ابریشم تغذیه می‌کنند. اما در صورت مشاهده این حشرات نگران نباشید، راه‌هایی برای خلاص شدن از این مشکل و لاروهای بید وجود دارد. در ادامه بهترین روش های رفع بیدزدگی فرش برای شما ارائه شده است.

بیدخوردگی فرش

علت بیدخوردگی فرش های دستبافت


رطوبت فرش دستباف 

نگهداری فرش‌های دستباف در محیط مرطوب ممکن است عامل موثری در ایجاد بیدخوردگی و بیدزدگی فرش باشد. این شرایط مرطوب برای  حشرات  محیطی فراهم  می‌کند که ممکن است به فرش آسیب برسانند. بنابراین، ضروری است که همواره توجه به نگهداری فرش در محیط خشک و مناسب داشته باشیم.

همین الان وقتشه !!!

ثبت سفارش آنلاین با ۱۵ درصد تخفیف کلیک کن

عدم نظافت به موقع

فرش‌های دستباف، اگر به طور منظم تمیز و جابجا نشوند و در معرض گرد و غبار قرار بگیرند، ممکن است در شرایط افزایش احتمال حمله بیدها قرار گیرند. نظافت دائمی قالی های دستباف و جلوگیری از  ورود گرد و غبار و می‌تواند به حفظ سلامت فرش و جلوگیری از ورود حشرات موذی کمک کند.

عدم استفاده از نفتالین

 نفاتلین یک ترکیب شیمیایی است که برای جلوگیری از حمله حشرات، از جمله بیدها، به کار می‌رود. عدم استفاده از نفاتلین می‌تواند به گسترش بیدها و حشرات دیگر در محیط‌های مختلف منجر شود. در واقع، نفاتلین به عنوان یک روش مؤثر در حفاظت از مواد آلی مانند فرش در برابر حشرات و بیدها شناخته شده است.

حتما بخوانید:  بهترین روش های شستشوی تابلو فرش دستباف

نگهداری فرش ها در محیط نامناسب

محیط گرم و تاریک علاوه بر اینکه باعث کاهش عمر مفید فرش می شود، فضای مناسبی برای رشد بید و لارو سازی و بیدزدگی فرش ایجاد می کند. برای حفظ فرش‌های دستباف، از نور خورشید و هوای خنک تر استفاده کنید تا رشد بید را مهار کرده  و عمر مفید آن‌ها را افزایش دهید.

بیدزدگی فرش

راهکارهای مفید برای رفع بیدزدگی فرش‌های دستباف

استفاده از نفتالین

 نفتالین یک هیدروکربن اشباع شده است که از زغال سنگ به دست می‌آید. این ماده برخلاف بسیاری از مواد شیمیایی دیگر برای حشرات سمی نیست و بر روی انسان‌ها و حیوانات خانگی تأثیر مخرب ندارد و علاه برآن با بوی ناخوشایندی که دارد ، به حشرات اطلاع می‌دهد که محل مورد نظر برای حضور آن‌ها مناسب نیست و آنها را از فرش دور می‌کند.

این ماده ، علاوه بر اثرگذاری ضدحشره، از طریق بوی تولید شده به تشخیص و دفع حشرات از محل استفاده اشاره می‌کند. نفتالین  بر رنگ و بافت فرش تأثیر چندانی نداشته و می‌تواند به عنوان راهکاری موثر در مقابله با حشرات مزاحم به کار رود. از آنجا که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، نفتالین بر انسان‌ها و حیوانات خانگی تأثیر منفی گزارش نشده است، می‌توان آن را به عنوان یک گزینه امن در محافظت از فرش‌ها در برابر حشرات در نظر گرفت.

نظافت به موقع 

 سعی کنید همیشه نسبت به نظافت فرشهای دستباف نگاه ویژه تری داشته باشید حتی اگر از آن استفاده هم نمی کنید هر چند وقت یکبار فرشهای دستباف خود را پهن کرده ،جاروکشی ونظافت انجام دهید و از نشستن گرد وغبار درون بافت فرش جلوگیری کنید تا حتی اگر به هر دلیلی تخم حشره بید در لابه لای الیاف فرش پنهان شده بود با تمیز کردن و جارو کشیدن میتوانید سریعا آنرا پاکسازی کنید.

حتما بخوانید:  پاک کردن پرز فرش ماشینی

استفاده ازمحافظ فرش

استفاده از محافظ‌های فرش، به عنوان یک لایه حفاظتی، می‌تواند از حمله بیدها جلوگیری کند. می توانید از موادی مثل نایلون یا پلاستیک تشکیل شده‌اند و فرش ها را از خطر بید زدگی محافظت می‌کنند.

اگر با تمامی اقدامات فوق مشکل حل نشد، احتمالاً نیاز به کمک یک رفوگر حرفه‌ای در  قالیشویی معتبر است. این فرد می‌تواند با تخصص خود، راهکارهایی جدید و موثر برای رفع مشکل ارائه دهد. نگران نباشید چوت تیم متخصص ما در کنارتان است. خوشبختانه معمولا بیدخوردگی فرش دستباف در صورتی که آسیب جزئی باشد قابل ترمیم است.
در کارخانه قالیشویی محتشم کاشان ابتدا بید خوردگی فرش توسط افراد رفوگر به طور کامل رفوگری و  ترمیم می شود و مشکل به طور کامل برطرف شده و سپس در جهت شستشوی آن اقدام میشود چون اگر در مرحله  شستشو به طور کامل انجام نشود، تخم های این حشره در تار و پود های عمیق تر فرش باقی مانده و با گذشت زمان فرش دوباره دچار بید زدگی خواهد شد..

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *