پاک کردن جای سوختگی سیگار از روی فرش

سوختگی فرش با سیگار

 افتادن سیگار روشن روی فرش، اتفاقی ناخوشایند و رایج است که لکه‌های بدی به جای بگذارد. این لکه‌ها نه تنها زیبایی فرش را از بین می‌برند. در این مقاله، به طور جامع به بررسی روش‌های مختلف پاک کردن جای سوختگی سیگار از روی فرش می‌پردازیم.

پاک کردن سوختگی سیگار از روی فرش

رفع لکه ها، همیشه یکی از دردسر سازترین چیزهایی است که خانم های خانه دار با آن روبرو هستند. به خصوص اگر این لکه ها روی فرش یا موکت خانه باشد.در این صورت، تلاش می شود با هر وسیله ای و روشی، لکه ها پاک شوند. اما طبیعی است که هر راهکاری برای هر نوع لکه ای نتیجه نخواهد داد.
اگر قسمتی از فرش یا موکت شما بوسیله سیگار دچار سوختگی شد نگران نباشید!با روش های زیر میتوان اثر سوختگی را در خانه ترمیم کرد.

موا لازم برا پاک کردن جای سوختگی سیگار

مواد موردنیاز برای پاک کردن جای سوختگی سیگار از روی فرش
۱. قیچی
۲. رزین فرش (یا چسب چوب)
۳. سنباده
۴. محلول تمیزکننده که از یک قسمت آب هیدروژنه و ده قسمت آب تشکیل‌شده است.
۵. انبرک
۶. کاغذ
۷. کتاب سنگین‌وزن و بزرگ
۸. شانه دندانه بلند

سیگار روی فرش

مراحل پاک کردن سوختگی سیگار از روی فرش

در خصوص جای سوختگی سیگاردو مرحله کلی وجود دارد: ابتدا باید الیاف سوخته شده جایگزین و سپس لکه ی باقی مانده پاک شود.اما اگر به هر دلیل نتوانستید جای سوختگی را از بین ببرید حتما فرش را به قالیشویی معتبر بسپارید. بهتر است نوع سوختگی و اقداماتی که در خانه برای از بین بردن لکه انجام شده را با کارشناسان در میان بگذارید

حتما بخوانید:  پاک کردن پرز فرش ماشینی

۱.فرش را جاروبرقی بکشید

به محض ریختن خاکستر سیگار روی فرش، اولین قدم جاروبرقی کشیدن سریع آن محل است. در این مرحله برداشتن سریع خاکستر از اهمیت بالایی برخودار است زیرا میتواند از نفود به الیاف فرش و سوختگی بیشتر آن جلوگیری کند.جاروبرقی کشیدن سریع، حتی اگر خاکستر سست باشد، از ورود آن به داخل الیاف فرش جلوگیری می‌کند. این مرحله، خاکستر شل شده را تا حد ممکن از فرش خارج کرده و تمیز کردن کامل آن را آسان‌تر می‌کند.

۲.  محل سوختگی را سنباده بکشید

پس از جاروبرقی کشدین، محل سوختگی سیگار را به آرامی سنباده بکشید. بهتر است از یک سنباده نرم با دانه‌های ۱۲۰ یا ۱۸۰ استفاده کنید. این محل را به آرامی و با حرکات دورانی تنها روی محل سوختگی انجام دهید و مراقب باشید به الیاف سالم فرش آسب نرسد. اگر از روش‌های دیگر برای پاک کردن لکه استفاده کرده‌اید و هنوز اثری از سوختگی باقی مانده است، می‌توانید از سنباده برای صاف کردن سطح فرش و محو کردن لکه نیز استفاده کنید. در نهایت هرگونه اثرات باقیمانده از سنباده را جارو کنید.

۳. محل باقی‌مانده را تمیز‌‌‌‌ کنید

فیبرها یا قسمت‌های سوخته را قیچی و به‌آرامی تا جایی که امکان دارد جدا کنید. سعی کنید همان‌طوری که با قیچی می‌برید، با جاروبرقی یا دست، فیبرهای بریده‌شده را پاک‌کنید. هر قسمتی را که باقی ماند را با محلول تمیزکننده که در قبلاً تهیه‌کرده‌اید، با یک دستمال و از بیرون به سمت داخل بکشید. با آب قسمت را آبکشی کنید و بعد با دستمال سریعاً خشک‌کنید. بعد از اجازه بدهید تا کاملاً قسمت خشک شود.

حتما بخوانید:  چگونه لکه زردچوبه را از روی فرش پاک کنیم؟

در اینجا شما ممکن است با دو صحنه مواجه شوید:

 هیچ‌گونه اثری از سوراخ جای سوختگی سیگار بر روی فرش وجود ندارد یا اینکه اگر هم است، قابل‌دیدن نیست. در اینجا دیگر هیچ کاری لازم نیست انجام دهید.
  اثر از سوراخی که توسط سوختگی سیگار ایجادشده است کاملاً نمایان است
۱.  اگر سوراخ ناشی از سوختگی سیگار خیلی بزرگ باشد که باید آن را به یک قالیشویی بدهید تا برای شما ترمیم و رفوگری فرش کند.
ولی اگر کوچک است می‌توانید از الیاف دیگر قسمت‌ها برای اتصال و یا از قسمت‌های کناری سوراخ برای پوشاندن سوراخ استفاده کنید، به‌صورتی که سر الیاف کناری کاملاً روی سوراخ را بپوشاند.
۲. الیاف بلند را کاملاً داخل سوراخ‌کنید.
۳. از رزین فرش برای چسباندن یا اتصال محکم فیبرها در سوراخ استفاده کنید.
۴. یک کتاب محکم بر روی این چسب قرار داده و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.
۵. بعدازاینکه مدت‌زمانی گذشت و کاملاً خشک شد، کتاب را برداشته و سپس با شانه‌های بلند الیاف فرش را به‌صورت شانه و مرتب کنید که سوراخ کمتر به چشم بیاید.

نتیجه گیری
در صورتی که جای سوختگی روی فرش زیاد بود و انجام عملیات بالا کمکی به شما نکرد حتما فرش را به قالی‌شویی خوب و معتبر سپرده تا با استفاده ز تجهیزات و مواد شوینده مخصوص، فرش شما را به طور کامل تمیز و رفوگری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *