پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

پاک کردن آدامس چسبیده به فرش


هیچ چیز بدتر از چسبیدن آدامس به روی فرش نیست!
این اتفاق نه تنها ظاهر فرش را زشت می‌کند، بلکه می‌تواند باعث چسبیدن گرد و خاک و کثیفی به آن شده و نظافت فرش را دشوارتر کند. به کرات مشاهده شده که یک روش به تنهایی پاسخگوی از بین بردن لکه آدامس نیست و چند روش در کنار هم مکمل یکدیگر میشوند تا یک لکه از سطحی به صورت کامل پاک شود.
قبل از بررسی روش ها باید به این نکته توجه کنیم که خونسردی و سرعت عمل،حرف اول را میزند. در این مقاله، به طور کامل به شما خواهیم گفت که چگونه لکه آدامس را از روی فرش پاک کنید.

روش‌های پاک کردن آدامس از روی فرش

 استفاده از یخ

پاک کردن آدامس چسبیده به فرش

منجمد کردن آدامس روشی معمول و معروف است.چندین مکعب یخ را در یک بسته پلاستیک قرار داده و آن را بر روی آدامس بگذارید. این روش باعث می‌شود که آدامس سریعاً یخ بزند و از حالت چسبندگی خارج شود. البته از اسپری خنک کننده یا وسیله مشابه که مانند یخ عمل کندنیز می توانید استفاده کنید.
گذاشتن قالب یخ مانع نفوذ آدامس به بافت فرش می‌شود و یکی از بهترین تکنیک های پاک کردن آدامس از روی فرش است. مطمئن شوید که آدامس کاملاً یخ‌زده و سفت شده است و بعد اقدام به پاک کردن آن کنید. هنگامی‌که مطمئن شدید، آدامس سفت شده است با استفاده از یک تیزی مناسب، آدامس را از روی فرش بااحتیاط جدا کنید.
فقط دقت کنید که الیاف‌های فرش به آدامس نچسبد. اگر هم قسمتی هنوز نرم است، مجدد این کار را تکرار کنید. با کمک یک مقدار محلول پاک‌کننده یا سرکه و دستمال محل را کاملاً پاک‌کنید و در آخر آبکشی کنید که دیگر هیچ اثری از ذرات ریز آدامس هم بر روی فرش باقی نماند.

حتما بخوانید:  راهکارهای خانگی برای رفع بوی نم فرش

استفاده از روغن

پاک کردن آدامس چسبیده به فرش

قبل از استفاده از روغن برای پاک کردن آدامس، قسمتی از فرش را اول با روغن تست کنید.
بعضی از روغن‌ها ممکن است که به بافت فرش آسیب برسانند. برای همین باید مطمئن شوید که روغن آسیبی به فرش وارد نمی‌کند. روغن، ضخامت آدامس را کاهش می‌دهد، به همین علت پاک کردن آدامس از روی فرش راحت تر میشود. روغن‌هایی که می‌توانید برای این کار استفاده کنید:
روغن اکالیپتوس
• روغن‌زیتون
• کره بادام‌زمینی
نکته: بعد از پاک کردن آدامس از روی فرش توسط روغن، سپس باید اثرات روغن را از روی فرش با آبکشی از بین ببرید.
روغن را با یک پارچه بر روی سطح آدامس بریزید.  برای این کار بهتر است که از یک دستمال تمیز استفاده کرده و روغن را بر روی آن ریخته و سپس اقدام به پاک کردن کنید.
بعدازاینکه روغن را بر روی آن ریختید، با یک تیزی و به‌آرامی اقدام به پاک کردن آدامس از روی سطح فرش کنید. مانند مرحله قبل، برای از بین بردن ذرات ریز آدامس و اثرات روغن، بهتر است که محل را آبکشی کنید تا به بافت فرش شما آسیبی نرسد.

استفاده از مایع ظرفشویی و نمک

پاک کردن آدامس چسبیده به فرش

ابتدا مقداری مایع ظرفشویی را روی لکه آدامس بریزید. اجازه دهید مایع ظرفشویی ریخته شده به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی تکه آدامس چسبیده به فرش بماند. حال نوبت آن است که سپس مقداری نمک روی آدامس بپاشید. سپس با استفاده از چاقو یا کاردک ، سعی کنید به آرامی آدامس را از روی فرش جدا کنید.(از چاقو یا کاردک تیز استفاده نکنید، زیرا ممکن است به فرش آسیب برساند)

استفاده از حلال ها

استفاده از حلال ها و پاک‌کننده‌ها، به شما کمک می‌کند انواع لکه‌ها را سریعاً از بین ببرید. برای همین محلول‌ را مستقیماً بر روی آدامس اسپری کنید. البته قبل از آن مطمئن باشید که این محلول به بافت فرش آسیب نمی‌رساند و آن را بر روی قسمت دیگر فرش امتحان کنید. بسته به ضخامت آدامس، اجازه بدهید که ۵ تا ۱۰ دقیقه این محلول بر روی آدامس بماند تا اثر خود را بگذارد.
در این مدت، محلول به ساختار آدامس نفوذ پیدا می‌کند تا بتوان آن را از روی فرش پاک کرد. مانند مراحل قبل از یک تیزی برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش استفاده کنید. آبکشی کردن فرش بعد از پاک کردن هر نوع لکه، لازم و ضروری است تا هیچ اثری از محلول‌ها یا دیگر پاک‌کننده‌ها نماند.

حتما بخوانید:  چگونه لکه زردچوبه را از روی فرش پاک کنیم؟

استفاده از اسپری مو

این روش مانند استفاده از یخ باعث می‌شود لکه آدامس به سرعت سفت و به راحتی از روی فرش جدا شود. ابتدا مقداری از اسپری را بروی محل لکه اسپری کنید. اجازه دهید ۱ تا ۲ دقیقه بگذرد. سپس با استفاده از یک کاردک شروع به جدا کردن آدامس از روی فرش کنید

نتیجه گیری
در این مقاله سعی شدبهترین روش پاک کردن لکه آدامس از روی فرش که کارایی بالاتری نسبت به سایر روش‌های معرفی شده در فضای مجازی دارند را ارائه دهیم. به خاطر داشته باشید نیاز به استفاده از همه روش‌ها نیست وپیشنهاد می‌شود ابتدا روش یخ را امتحان کرده و در صورت جواب ندادن، سایر روش‌ها را امتحان کنید.  
اما اگر روش‌ها دیگر نیز برای پاک کردن لکه آدامس جوابگو نبود پیشنهاد ما استفاده از یک قالیشویی معتبر می‌باشد تا شما را به بهترین روش کمک کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *